Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Vem kontaktar jag om något behöver åtgärdas i min lägenhet?

  • Om du upptäcker ett problem i din lägenhet ringer du oss på 060-13 95 00. Du kan också logga in på "Mina Sidor" och göra en felanmälan.

    Observera att för akuta fel och störningar ska du alltid ringa 060-13 95 00 oavsett tid på dygnet.

  • Hur gör jag för att beställa besiktning?

  • Besiktningstid beställer du i god tid innan flytt via vårt kundcenter på 060-13 95 00.

  • Hur gör jag för att handikappanpassa min lägenhet?

  • Det är kommunen som sköter om bostadsanpassningsbidrag - läs mer här.

  • Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

  • Du kan under vissa omständigheter få hyra ut din lägenhet i andrahand. Läs mer om andrahandsuthyrning.

  • Hyra

  • Frågor och svar om att betala hyra.

  • Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?

  • Hyran ska alltid betalas i förskott senast den sista dagen varje månad.

    Vi skickar normalt ut fakturor, men du måste betala hyran i tid även om du av någon anledning inte fått den.

    Om du inte betalar hyran kommer inkassokrav skickas från Intrum Justitia, vårt inkassobolag. Förutom hyran i dessa fall, kommer du också att debiteras en avgift och ränta.

    Mitthem skickar inte ut betalningspåminnelser. Om du vet att du någon månad kommer att ha svårt att betala hyran i tid, är det ditt ansvar att kontakta oss för att diskutera när betalning kan ske.

  • Hur betalar jag hyran?

  • Du betalar hyran via Plusgiro via inbetalningskort. Du kan också betala hyran via internet, om du använder internetbank.

    Om du vill underlätta betalning av hyran kan du använda autogiro eller e-faktura. Här hittar du mer information.

  • Student

  • Frågor och svar till dig som bor i en studentlägenhet.

  • Kan jag byta studentlägenhet inom Mitthem? 

  • Du kan byta lägenhet en gång under din studietid. Ett krav för att få byta är att du behöver ha minst en termin kvar att studera. Tre månaders uppsägningstid gäller även vid byte till annan studentlägenhet.

  • Vad finns det för köksutrustning i studentlägenheterna?

  • Det finns spis, ugn (i nästan alla lägenheter), kyl, frys/frysfack. Inga husgeråd eller möbler.

  • Hur är studentlägenheterna möblerade? 

  • Lägenheterna är inte möblerade. MTU ekonomisk förening hyr ut möbler till studenter. För mer information besök deras hemsida www.mtu-sundsvall.se.

  • Vem kan ansöka om en studentlägenhet?

  • Heltidsstuderande vid Mittuniversitetet i Sundsvall. 

  • När kan jag ansöka om en studentlägenhet?

  • Efter att du har fått antagningsbesked från Mittuniversitetet.