Ordning och trivsel
Tillsammans håller vi din bostad i gott skick och gör det till en plats där du känner dig hemma och trivs. Förutom att hålla rent vill vi uppmuntra dig att vara uppmärksam på och meddela oss om eventuella fel eller skador så att vi kan åtgärda dem.
Ordningsreglerna följer lagen
Det är hyreslagen som bestämmer vad som gäller för boende i hyreslägenhet. I hyreslagen står det att hyresgästen ska bevara "trygghet, sundhet, ordning och gott skick" i fastigheten. Du som hyresgäst ansvarar även för att övriga familjemedlemmar, gäster och eventuella andrahandshyresgäster följer reglerna.
Köket
Häller du ut matolja i vasken kan du orsaka stopp i avloppsledningarna.
Gör så här:
- Torka alltid upp matoljan med papper och kasta i hushållssopor/restavfall.
- Större mängder slängs i en försluten förpackning (det kan vara ett mjölkpaket) i hushållssopor/restavfall. Oljan måste vara kall när du häller upp den i förpackningen.
Badrummet
- Du får bara spola ner kiss, bajs och toalettpapper i toaletten, annars kan det bli stopp.
- Allting annat slänger du i soporna.
- Rensa golvbrunn och vattenlås under tvättställ regelbundet.
Om du skulle få stopp i avloppet – ring direkt till Kundcenter på 060-13 95 00 (du når även oss på det numret om stoppet skulle ske efter våra öppettider).
Om det rinner sakta i handfatet eller i diskhon kan du titta på våra filmer hur du fixar felet själv.
Använd inte balkongen som ett förråd
Det är inte tillåtet att använda balkongen som ett förråd. Med saker på balkongen finns en brandrisk och balkongen är en viktig utrymningsväg om något händer.
Exempel på saker som inte ska vara på balkongen
- Däck
- Kartonger
- Tidningar och papper
- Kyl och frys
Skakning av mattor och filtar
Tänk på din granne! Skaka inte mattor, filtar eller liknande från balkongen. Det ramlar ner damm, ludd och skräp på grannens balkong.
Balkonglådor
Av säkerhetskäl får du bara hänga balkonglådan på insidan av räcket. Var även vaksam när du vattnar så inte grannen får en ovälkommen dusch.
Parabolantenn
Du får aldrig sätta upp parabolantenn utan tillstånd från Mitthem.
Underhåll av din uteplats
- Rensa alla rabatter från ogräs. Kom ihåg att även ta bort ogräs i skarvarna mellan plattor och på stenlagda ytor.
- Under växtsäsongen behöver gräsmattan klippas regelbundet. Mitthem ansvarar för att klippa de gemensamma ytorna.
- Staket, grindar och plank på och runt uteplatsen behöver du hålla raka, rena och hela.
Paviljong, studsmatta, pool
Har du en egen uteplats, som hör till din lägenhet och som du själv sköter om, kan du ställa upp en studsmatta eller en paviljong där. Däremot får du inte ställa upp dem på de gemensamma ytorna i området.
Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ställa upp en egen pool.
Vill du förändra din uteplats?
Tänk på att fråga Mitthem om lov om du vill göra större förändringar som plantering eller borttagning av buskar och träd, större trädbeskärning, uppsättande av plank, skjul eller insynsskydd. Annars kan du behöva återställa uteplatsen om du flyttar.
- Uppsatta brandvarnare får aldrig plockas ned.
- Testa brandvarnaren regelbundet genom att hålla inne knappen på varnaren.
- Batterierna i brandvarnaren byts inte, istället byter Mitthem hela brandvarnaren gratis.
- Är batteriet slut, kontakta Kundcenter, så byter vi brandvarnaren.
Det ska finnas en brandfilt i varje lägenhet. Placera den lättillgängligt i köket.
Saknas det en brandfilt i din lägenhet? Kontakta Kundcenter så kommer vi med en till dig, kostnadsfritt.
Mitthems lägenheter är anslutna till Servanets fibernät. I din hyra ingår Servanets nätavtal vilket gör det möjligt att beställa internet, tv och smarta tjänster för hemmet. För att enkelt komma igång får du också en grundtjänst om 2Mbit/s.
Önskar du en högre internetuppkoppling eller fler tv-kanaler beställer du det på Servanets hemsida.
Beställ direkt från Servanets hemsida här
Vid frågor och felanmälan kontaktar du Servanets kundservice på info@servanet.se eller via telefon på 0200 - 12 00 35.
Enklare åtgärder i lägenheten som att skruva fast en lös skruv eller liknande, utför du som hyresgäst själv.
Det här ingår inte i underhållet från Mitthem och är något du som hyresgäst byter/reparerar själv:
- Säkringar
- Ljuskällor så som: glödlampor, lysrör, glimtändare, ugns- och kylskåpslampor
- Gardinstänger
- Persienner
Förbrukningsmaterial i din lägenhet är sådant som du åtgärdar själv. Se gärna våra filmer som visar hur du fixar felet själv.
Om du upptäcker något trasigt i din lägenhet eller i huset där du bor ska du direkt göra en felanmälan.
Du kan göra din felanmälan på olika sätt:
- Logga in på Mina sidor
- Ringa oss på 060-13 95 00
- Mejla oss på info@mitthem.se
- Chatta med oss
Om det är ett akut fel som att vatten står och rinner ska du alltid ringa!
- Kör inte bilar, mopeder, eldrivna sparkcyklar eller andra fordon på gården.
- Du ansvarar även för att dina besökare följer dessa regler.
- Parkering är endast tillåten på markerade platser.
- Tänk på att alltid hålla platsen framför entrén fri från fordon.
En frys full med is funkar dåligt och drar mycket el. Därför är det bra att frosta av den, minst en gång om året. Förutom att det blir billigare när den drar mindre el så håller maten bättre. Det kan vara en bra idé att frosta av frysen under vintern, då kan de frysta matvarorna hålla sig frysta utomhus under tiden.
- 1. Stäng av produkten och dra ur kontakten eller dra säkringen i proppskåpet.
2. Ta ut alla livsmedelsprodukter och lådorna.
3. Samla upp smältvattnet tex. Med den djupa ugnsplåten.
4. Avfrosta genom att lämna dörren/dörrarna öppna.
5. Torka av insidan med en fuktig trasa.
6. Ta bort tömningskanalen och sätt tillbaka lådorna.
7. Stäng dörren och sätt i säkringen/elkontakten igen.
8. Slå på produkten igen och vänta tills den når inställd temperatur. Det tar vanligtvis 4– 6 timmar.
I filmen under "Kökets vitvaror" kan du se hur du gör för att frosta av frysen (1 min och 46 sek in).
Visst kan det vara fint när himlen fylls av färgglada och sprakande fyrverkerier men det kan också innebära obehag för både människor och djur.
Det är därför förbjudet att skjuta raketer och fyrverkerier i alla Mitthems bostadsområden.
Det här gäller för ditt förråd och förrådsgång:
- Brandfarliga gaser och vätskor får du inte förvara i förrådet.
- Du får inte förvara någonting utanför förrådet i gången.
- Du måste se till att förrådet är låst, även om du själv inte använder det.
Vill du hyra ett extra förråd kontaktar du Kundcenter.
- I garaget ska du bara förvara din bil. Cyklar, mopeder, släpvagnar och annat får inte stå på din garageplats.
- I alla garage är det förbjudet att förvara brandfarliga gaser och vätskor, med undantag för en bensindunk på maximalt fem liter som får förvaras i bilen.
- Bildäck ska inte förvaras i garaget. Använd förrådet.
- Tänk på att det i Mitthems bostadsområden inte är tillåtet att tvätta bilen på gatan, i garaget, på gården eller utanför ditt garage då tvättvattnet rinner ut i dagbrunnar och förstör naturen. Biltvätt ska därför genomföras i rekommenderad tvätthall.
- Det är inte tillåtet att utföra reparationer på bilen i våra garage.
I några av våra områden finns gemensamhetslokaler som du kan hyra.
Följande gäller när du hyr en gemensamhetslokal av oss:
- Du hyr från klockan12.00 till klockan 12.00 dagen efter.
- Under helger kostar lokalen 200 kronor/dygn eller 500 kr för hela helgen.
- Lokalen ska lämnas välstädad.
- Lokalen får inte användas så att boende runt omkring blir störda.
- Du är skyldig att betala för all eventuell skadegörelse i lokalen.
- Det maximala antalet personer som får vistas i lokalen får under inga omständigheter överskridas.
- Nycklar ska återlämnas första vardagen efter att du hyrt.
Vem får hyra gemensamhetslokal?
Endast de hyresgäster som bor i det område gemensamhetslokalen finns i kan boka lokalen.
Var finns lokaler att hyra?
Gemensamhetslokaler finns på:
- Ludvigsbergsvägen
- Vänersborgsvägen
- Västra Radiogatan
Frågor om Mitthems gemensamhetslokaler
Har du frågor eller funderingar kring hyra av gemensamhetslokalen – var vänlig och kontakta vårt Kundcenter på telefon 060-13 95 00.
Grillning
- Det är inte tillåtet att använda kol- eller gasolgrill på balkongen. Gnistor från grillen kan blåsa iväg eller grillen kan välta vilket kan orsaka brand.
- Om du vill grilla på balkongen ska du använda en el-grill.
- Du som grillar har alltid ansvar för att grilla på ett sätt som är säkert och som inte stör grannarna.
Använd de gemensamma grillplatserna
I många av våra områden finns gemensamma grillplatser, där är det naturligtvis tillåtet att grilla.
Det är också tillåtet att grilla med kol eller gasol på ytor som:
- ligger minst 6 meter från husfasaden
- inte är gräsmatta
Kom ihåg att det är alltid den som grillar som bär ansvaret för att inte störa grannarna och att se till att grillen släcks ordentligt.
Som hyregäst hos oss på Mitthem måste du ha en hemförsäkring för att få ut ersättning för saker som skadas eller förstörs vid exempelvis brand eller vattenskador. Läs mer om hemförsäkringar i Mitthems lägenheter.
I fastigheter med hiss arbetar vi förebyggande för att minska risken för hisstopp. Vi kan dock inte garantera att hissen alltid är igång. Den kan stå stilla kortare eller längre perioder, både vid eventuella tekniska fel, yttre åverkan och vid planerat underhåll.
Om du upptäcker något fel på hissen kontakta Kundcenter. Om någon sitter fast i en hiss ska personal finnas på plats inom en timme efter mottagen felanmälan.
Husdjur kan vara till stor glädje. Men tänk på att du ansvarar för att ditt husdjur inte stör, skadar eller smutsar ner utrymmen i och runt fastigheten.
- Hundar och katter får inte springa lösa i Mitthems bostadsområde.
- Rastning av hundar i Mitthems bostadsområde är förbjudet.
- Om olyckan är framme är det självklart att du plockar upp efter ditt djur.
Risken för skadegörelse och inbrott minskar om alla boende hjälps åt med att hålla entrédörren stängd. Då blir det svårare för obehöriga att ta sig in.
- Entrédörren ska hållas stängd då det är risk att obehöriga kommer in i fastigheten.
- Ställ aldrig någonting i vägen för dörren, lägg inte grus eller stenar i låset för att hålla dörren öppen.
- Släpp aldrig in någon i din port som du inte känner.
Alla upplever temperatur på olika sätt. Vissa fryser och en del tycker att det är för varmt. Vi har som mål att inomhustemperaturen alltid ska hålla cirka 20-21°C. Nedan har vi listat de vanligaste frågorna om inomhustemperaturen.
Vilken temperatur ska jag ha i min lägenhet?
Mitthems lägenheter ska hålla en temperatur på minimum 20 grader mitt i rummet under dagtid.
Vad gör jag om jag upplever att det är kallt i min lägenhet?
Mät gärna temperaturen själv innan du gör en felanmälan till oss. För att mäta en korrekt temperatur i ditt rum ska du placera din termometer mot en innervägg.
När sätter Mitthem på värmen i husen?
När det blir kallt ute går värmen på automatiskt. Desto kallare det är utomhus desto varmare vatten skickas ut till elementen i din lägenhet.
Varför är mitt element kallt ibland?
När termostaten på elementen känner av att det är 21°C i rummet, stängs vattenflödet igenom elementet av. Elementet svalnar tillfälligt och det är därför som elementet ibland kan kännas kallt trots att det är minusgrader ute. När sedan temperaturen i rummet sjunker under 21°C så öppnar termostaten igen. På så sätt håller man en jämn inomhustemperatur.
Spelar det någon roll hur jag möblerar?
Ja, det gör det. Undvik exempelvis att ställa soffor och hyllor tätt intill elementet. Då får värmen svårt att spridas ut i rummet. Tjocka gardiner som hänger framför termostaten kan också påverka funktionen negativt.
Min termometer på fönsterbänken visar 16 °C inne. Vad är fel?
Placeras termometern mot en yttervägg eller exempelvis i ett fönster blir temperaturen missvisande, eftersom kalla väggar och fönster håller en lägre temperatur än i övriga rummet. För att mäta en korrekt temperatur i ditt rum ska du placera din termometer mot en innervägg.
Jag upplever att temperaturen sjunker på natten, stämmer det?
Temperaturen på värmesystemet sänks inte på natten men då lampor, datorer och andra elektriska saker stängs av kan temperaturen i lägenheten sjunka något.
Behöver man lufta elementen i lägenheten?
Vanligtvis inte. Om Mitthem däremot har utfört något arbete i fastigheten som påverkar rör eller värme kan det medföra luft till systemet. Luften hamnar då oftast i elementen i lägenheterna längst upp i huset och det kan uppstå ett bubblande oljud i elementen. Ring till oss så hjälper vi dig!
El- eller vatteninstallationer i lägenheten
- Du får inte själv utföra el- eller vatteninstallationer i lägenheten.
- Det är inte tillåtet att installera handduschar. Risken för vattenskador är stor.
- Det är inte tillåtet att koppla in diskmaskin eller tvättmaskin direkt på kranen. Det kan orsaka problem för hela husets varmvattensförsörjning.
- Kontakta alltid Kundcenter om du vill ha en diskmaskin eller tvättmaskin i lägenheten.
Visst är det trevligt med fågelkvitter på morgnarna. Men tyvärr skräpar fåglarna också ner balkonger och fågelmaten drar till sig skadedjur i form av möss och råttor. Därför är det inte tillåtet att mata fåglar inom Mitthems områden.
Behöver du fler nycklar eller nyckelbrickor?
Behöver du fler nycklar än de du har kontaktar du Kundcenter. Du får själv betala för varje extra kopia. Endast kontraktsinnehavaren kan kvittera ut nycklar.
Borttappade nycklar
Om du har tappat någon av dina nycklar eller nyckelbrickor är det viktigt att du omgående kontaktar oss. Du kan välja att byta lås direkt eller vänta tills du flyttar ut. När du byter lås får du nya nycklar.
Lämna tillbaka nycklar
När du flyttar från oss behöver alla nycklar lämnas tillbaka till oss, saknas någon nyckel behöver du betala för låsbyte.
Vi på Mitthem tycker att det både är trevligt och viktigt att uppmuntra till odling. I de bostadsområden där det finns mycket plats utomhus försöker vi erbjuda våra hyresgäster möjligheten att odla i pallkragar.
Odla i pallkragar
I de bostadsområden där vi kan erbjuda odling sker det i odlingslotter som består av pallkragar. Antalet odlingslotter varierar beroende på plats.
Vad är Mitthems ansvar?
Vi ser till att pallkragarna finns på plats och fyller de med jord. Observera att vi endast fyller på med jord när pallkragen är ny. Om pallkragen används året efter och det behövs fyllas på med jord är det hyresgästen själv som gör det.
Vad blir ditt ansvar?
Du som har en odlingslott ansvarar för att sköta, vattna, rensa ogräs samt hålla rent och snyggt i och utanför respektive odlingslott. Du står även för kostnaden av det du vill odla och en eventuell påfyllning av jord.
Hyrestid och kostnad
Som hyresgäst hos oss får du använda odlingslotten så länge som du bor i lägenheten och området. Ingen extra kostnad kommer i samband med odlingslotterna. Pallkragar får inte flyttas, om inte Mitthem ger sitt godkännande.
Vill du vara kontaktperson?
För att Mitthem ska kunna erbjuda odlingslotter behövs det en kontaktperson. Kontaktpersonen är en hyresgäst som bor i området där odlingslotterna erbjuds och blir den person som har kontakt med oss på Mitthem angående odlingslotterna. Kontaktpersonen ansvarar för att ta emot intresseanmälningar från andra boende i området, upprätta kölista, hålla kontakten mellan Mitthem och de hyresgäster som odlar.
- Parkera fordon endast inom anvisade parkeringsplatser.
- Har du besök finns det besöksparkeringar mot betalning.
- Din parkeringsplats skottar du själv på vintern.
- Mopeden får man parkera på cykelparkering om cykelparkeringen inte är längs en husvägg.
I många av våra hus finns det en porttelefon vid entrén. Det är ett bra sätt att förhindra att obehöriga tar sig in vilket gör att du som hyresgäst kan känna dig trygg.
Så svarar du i din porttelefon
När en besökare ringer upp dig gör du enligt följande:
- Din telefon ringer och du svarar. Det nummer som visas när porttelefonen ringer är: 010-181 19 00 eller 060-15 61 72.
- Du trycker 5 eller * på din telefon för att släppa in besökaren.
Önskar du inte släppa in besökaren, tryck # och lägg på luren (du kan bara lägga på luren, men då kommer telefonlinjen att vara upptagen i ytterligare några sekunder).
Om porttelefonen inte fungerar
Om porttelefonen inte ringer upp telefonnumret eller att en röst säger "Personen är för tillfället upptagen", kolla så att du inte gjort något av de här sakerna:
- Ofta när detta händer har porttelefonens telefonnummer spärrats/blockerats. Kolla så att du inte har spärrat/blockerat nummer 010-181 19 00 eller 060-15 61 72 i din mobil.
- Om du använder en nummerpresentations-app som True caller eller liknade kan även appen stoppa samtalen. Då kan du testa att avinstallera appen ett tag och se om det gör skillnad.
Om du har kollat och det inte är något av de sakerna – kontakta Kundcenter och gör en felanmälan.
- Ytskikten i din lägenhet, så som väggar och golv, kan renoveras om de är gamla eller i dåligt skick.
- Renoveringen sker efter önskemål av dig som hyresgäst.
- För att lägga in ett önskemål om renovering – kontakta Kundcenter. Det är inte alltid säkert att vi kan uppfylla dina önskemål.
Du får tapetsera eller måla om din lägenhet själv. Kontakta alltid Mitthem innan du börjar renovera. Tänk på att det ska vara:
- Fackmannamässigt gjort
- Ljusa och neutrala färger/mönster
I lägenheten
- Fläktfilter: Filtret i spisfläkten ska rengöras ett par gånger per år. Filtret kan diskas för hand eller i diskmaskin. Behöver du ett nytt fläktfilter? Kontakta Kundcenter.
- Ventilation: Värmen i lägenheten är beroende av en fungerande ventilation. För att den ska fungera behöver ventilerna alltid vara öppna och de behöver rengöras med jämna mellanrum.
- Badrummet: Skrapa duschutrymmet med gummiskrapa och vädra badrummet efter dusch. Städa ofta så att det inte samlas smuts och tvålrester som orsakar onödigt slitage på ditt badrum. Rensa golvbrunn och vattenlås under tvättställ regelbundet.
På gården
- Släng alltid fimpar i en askkopp och annat skräp i papperskorgarna på området.
Tack för att du hjälper till att hålla rent i lägenheten, i huset och på gården!
För att Mitthem ska kunna utföra reparationer är det nödvändigt att vi får komma in i din lägenhet. Om du inte kan vara hemma frågar vi vid felanmälan om det är okej att vi går in med huvudnyckel.
Vid underhåll som exempelvis målning eller tapetsering, ansvarar du för att hantverkaren kommer in i din lägenhet.
Vi får ibland klagomål om röklukt i våra hus. Du vet säkert att tobaksrök kan orsaka allergiska reaktioner, obehag och svåra astmatiska besvär. Rökning är också en vanlig brandorsak och kan vara livsfarligt.
Därför vill vi vädja till dig som är rökare:
- Rök ute på gården, där röken inte stör någon annan.
- Rök inte i gemensamma utrymmen, så som vid entréer eller i trapphus – röken påverkar andra som använder utrymmet.
- Rök inte i lägenheten – det orsakar skador och påverkar grannarna.
- Rök inte på balkongen – röken sprider sig in till lägenheterna.
- Tänk på brandrisken – se till att cigaretten är släckt när du fimpar.
- Kasta inte fimpar från fönster och balkong så att de hamnar på marken.
Rökfritt boende
I våra rökfria boenden ska lägenheten, alla gemensamma utrymmen, gården, balkonger, uteplatser och husets entréer vara rökfria. Om du bor i något av våra rökfria hus ansvarar du även för att dina besökare följer reglerna. Det gäller även vid andrahandsuthyrning.
Här finns våra rökfria hus:
- Skonaregatan 1-3 samt 5
- Krejaregatan 2-4 samt 6
- Fridhemsgatan 73
- Färjevägen 30
- Nackstavägen 16 D och E
- Nackstavägen 18 A, B och C
- Nackstavägen 22-24
- Skolhusallén 18-20
- Bågevägen 282-284 och 288
- Njurundavägen 71-73
- Bruksgatan 4 och 8
När vi på Mitthem bygger nya bostäder eller renoverar alla lägenheter i en trappuppgång – är de alltid rökfria.
I och med att vi reser mer, både i Sverige och utomlands, är det lätt att få med sig skadedjur och ohyra hem i bagaget. Exempel på skadedjur kan vara vägglöss, pälsängrar, kackelackor, svartmyror eller getingar.
Du måste anmäla
Om du misstänker att du har fått skadedjur i din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta. Det gör du genom att göra en felanmälan till oss. Vi kontaktar vår samarbetspartner Anticimex som kommer och sanerar. Mitthem står för alla saneringskostnaderna – du som hyresgäst har dock inte rätt till någon ersättning.
Entréer hålls snö- och isfria. Halkbekämpning utförs i samband med snöröjning eller då risk för halka föreligger.
Om du hyr en bilplats är det du som ansvarar för snöskottning och sandning av själva bilplatsen. Läs mer om vad som gäller för bilplatsen.
Ställ inte sopor, cyklar, barnvagnar och andra saker i trapphuset, vinds- och källargångar. Det får inte stå där på grund av brandrisken och för att räddningspersonal ska kunna ta sig fram vid en eventuell olycka. Ett rent och snyggt trapphus är också trevligare för alla.
Om det står saker i trapphuset, vinds- eller källargången så kommer vi att ta bort dem och debitera en kostnad för det.
Tv-utbudet
I din lägenhet har du tv-kanalerna som finns med i Tele2:s grundutbud. Du hittar alla kanaler som ingår på Tele2:s hemsida, klicka här.
Vid problem med dina tv-kanaler:
- Testa att göra en kanalsökningen på digitala kanaler så får du fram dem. Om inte det fungerar:
- Kontakta Tele2 på telefon: 90 222.
För dig som bor i Liden, Kovland samt på Korvettvägen
Kanalutbudet ovan gäller inte för våra bostäder i Liden, Kovland samt Korvettvägen på Alnö. I dessa bostäder ingår endast SVT 1, SVT 2 och TV4 - alla dessa analoga.
Gör en kanalsökningen på digitala kanaler så får du fram dem.
En ren och fin tvättstuga borde alla hyresgäster mötas av på sin bokade tvättid. Var en god granne och tänk på följande:
- Sopa och våttorka golvet.
- Ta bort luddet i torktumlaren.
- Rengör torkskåpet.
- Torka av tvättmaskiner och tvättho.
- Respektera tvättiderna. Se till att vara klar i tvättstugan innan din tid är slut.
- Det är inte tillåtet att ta en annan hyresgästs bokade tvättid, även om denne inte har börjat tvätta precis när passet startat. Din granne är kanske bara lite sen.
Titta gärna på vår film om tvättvett och vad som gäller i tvättstugan.
När du bor i ett hyreshus är det viktigt att du håller en ljudnivå som inte stör dina grannar. Det här gäller alla tider på dygnet, men var särskilt uppmärksam på detta mellan klockan 22.00 på kvällen och 06.00 på morgonen.
Tänk på följande saker:
- Sänk ljudet på din tv och stereo.
- Inte spika, borra eller utföra andra störande arbeten i din lägenhet.
- Gå tyst i trapphuset och stäng alla dörrar försiktigt.
- Tänk även på att i din lägenhet inte prata högt eller skrika.
- Det ska också vara lugnt ute på gården.
Trygghetsjouren når du på 060-13 95 00 dygnet runt.
Du kan läsa mer om vad Mitthem har för rutiner kring trygghet i boendet under Tryggt boende.
Tjocka mattor
Tjocka mattor, tunga draperier och gardiner av kraftigt tyg dämpar ljud. Det finns även extra ljuddämpande tyg. Stora mattor under matbordet och i vardagsrummet minskar ljud från skrapande stolar och fåtöljer.
Stoppade möbler
Stoppade möbler och dynor på stolar dämpar ljud och ger mindre vass ljudmiljö än möbler i exempelvis stål och glas.
Möbeltassar
Sätt alltid filttassar på stolsben och andra möbler. Det skyddar dessutom golvet.
Duka med dukar
Köksporslin kan slamra och skramla mot hård bordsyta. Dukar eller mjuka bordstabletter dämpar.
Mjuka innetofflor
Undvik ytterskor inomhus. Innetofflor med hård undersida kan också låta rätt högt.
Möblera bort ljud
En tung bokhylla full med böcker och kanske ett draperi framför dämpar ljudet mot väggen bakom.
Använd hörlurar
Höga ljud från tv, stereo, tv-spel eller annan elektronik kan störa. Sänk ljudet eller använd hörlurar. Detsamma gäller om du spelar till exempel trummor eller elpiano. För andra instrument – välj rätt tid att öva på och hör med grannarna om det stör.
Tystare lek
Barn måste få leka. Men hur mycket låter leken och vad är klockan? Tidiga helgmorgnar är tid för lugnare lek. Låt inte minstingen tömma kastrullskåpet då. Bollar av alla slag studsas alltid bäst utomhus.
- Tänk på att endast spola vatten i utrymmet som är avsett för att duscha i.
- Kommer det vatten på till exempel väggar utan kakel, tak eller inredning i badrummet – torka upp direkt, så riskerar du inte att det blir dyra vattenskador som du själv får betala för.
- Det är inte tillåtet att borra och göra hål i badrummet på grund av risken för vattenskada.
- Om du misstänker att du har en vattenskada – ring till Kundcenter direkt (oavsett tid på dygnet) på 060-13 95 00.
Om du får ett läckage i lägenheten och behöver stänga av vattnet har du möjlighet att göra detta i badrummet.
Gör så här:
- Vägghängd toalettstol: Hos de hyresgäster som har en vägghängd toalettstol finns det en lucka i väggen ovanför toaletten. Den sitter fast med magneter. Innanför luckan finns en röd och en blå ventil där du kan stänga av vattnet. Ring sedan Kundcenter och gör en felanmälan.
- Toalett som står på golvet: Om du har en toalett som står på golvet kan du inte själv stänga av vattnet i lägenheten. Då ringer du Kundcenter direkt om du har ett läckage i lägenheten.