Viktigt om bredbandsnätet

Under hösten och fram till årsskiftet sker ett byte av kommunikationsoperatör i hela Mitthem. Det innebär att ansvaret för bredbandsnätet tas över av en ny aktör.

Vad betyder det för dig som hyresgäst?

  • Precis som tidigare väljer du själv de tjänster som passar dig bäst.
  • Alla tjänster beställs enkelt via portalen Zmarket, där du kan jämföra olika leverantörer och välja det abonnemang som passar just dina behov.
  • Har du redan tilläggstjänster i nätet flyttas de över automatiskt, om inte din tjänsteleverantör meddelat dig något annat. Du behåller ditt nuvarande avtal och utbud utan att behöva göra någonting.

När sker ditt byte?

Information kommer att skickas ut via e-post och Mina Sidor när det är dags för dig och din fastighet att anslutas till Telia.

Kommer det bli avbrott?

När din lägenhet ansluts kan det uppstå ett kort driftavbrott. Detta sker endast i samband med bytet.

Så beställer du tjänster

1.      Gå in på Zmarket.se

2.      Sök fram din adress

3.      Jämför utbudet och beställ de tjänster du vill ha

Vart kan jag vända mig vid frågor?

  • Om du har frågor eller stöter på problem som rör någon av dina tjänster så skall du alltid kontakta den tjänsteleverantör som du beställt tjänsten av.
  • Kontaktuppgifter till dessa hittar du på deras hemsidor eller under felanmälan på Zmarket. Gå in på felanmälan här.

 

En kommunikationsoperatör sköter driften av bredbandsnätet, infrastrukturen. Kommunikationsoperatören ser till att bredbandsnätet fungerar och att tjänsteleverantörer kan koppla upp sig för att erbjuda tjänster.
En tjänsteleverantör är den leverantör som erbjuder faktiska tjänster, som internet, tv eller telefoni. Det är tjänsteleverantören du hör av dig till när du har frågor om en tjänst eller vara du beställt eller abonnerar på.

 

Mitthem har upphandlat Telia som ny kommunikationsoperatör för bredbandsnätet.

   

  • Mitthem omfattas av lagen om offentlig upphandling och den tidigare upphandlingen med Servanet har gått ut.
  • Genom den nya upphandlingen får våra hyresgäster fortsättningsvis ett öppet och modernt nät med ett stort antal leverantörer och tjänster till konkurrenskraftiga priser.

   

Bytet sker etappvis under hösten fram till årsskiftet.

   

När det är dags för din lägenhet att anslutas kan det bli ett kort avbrott. Du kommer få information om när din fastighet ansluts.

   

Ja. Du väljer själv den eller de tjänster som passar dig bäst från en eller flera tjänsteleverantörer.

   

Du beställer dina tjänster via en portal som heter Zmarket.

   

  • Har du i dag en tilläggstjänst kommer den automatiskt flyttas över.
  • Du behöver inte göra något, du behåller också ditt nuvarande avtal och utbud.
  • Om du behöver ändra något kontaktar din tjänsteleverantör dig.

   

Information kommer att skickas ut via e-post och Mina sidor när det är dags för din tur att anslutas.

   

Som hyresgäst hos Mitthem har du möjlighet till bredband via fiber eller via kabel-tv nätet.

   

Det är oförändrat, du kan ha kvar din router.

   

Ja.

  • Varje gång vi höjer standarden i våra hus höjs hyran.
  • När vi framtids säkrar våra fastigheter så att våra hyresgäster kan ta del av den digitala utvecklingen är det en standardhöjning.
  • Hyreshöjningen blir för de allra flesta ca 5 kr i månaden, med ett spann på mellan 1-15 kronor beroende på hur stor lägenhet du har. 
  • Höjningen blir från och med februari månads hyresfaktura.

   

  • Vi gör en uppgradering av hela Mitthems fastighetsbestånd. Det innebär att vi ser till att alla våra hyresgäster får möjlighet till en högre och bättre standard vad gäller internet kapacitet.
  • När vi framtidssäkra våra fastigheter och är med i den digitala utvecklingen gör vi det som förväntas av våra hyresgäster och vi fortsätter vara en attraktiv hyresvärd.

   

Om du har frågor eller stöter på problem som rör någon av dina tjänster så skall du alltid kontakta den tjänsteleverantör som du beställt tjänsten av.

Kontaktuppgifter till dessa hittar du på deras hemsidor eller under felanmälan på Zmarket.